Sidebar

14
út, srp

BLOGEE
Typography

Vytáhneme článek z roku 2007, který bude předskokan k rozsáhlému článku na téma Facebook. Na emag.cz, který se před dvěmi lety transformoval do podoby gamee.cz vyšel v roce 2007 článek na téma Facebook. Výkonný ředitel společnosti Google, Eric Schmidt, se letos dostal do čela ankety vyhlášené deníkem The Guardian TOP 100. To by nebylo ani tak zajímavé jako to, že se do ankety dostal i FaceBook. Komunitní síť plná vašich budoucích kamarádů. Třeba autora článku.

Pár informací a odkazů z ankety

Anketa hodnotí osoby v mediální branži z pohledu kulturně-ekonomicko-politického vlivu na společenský život ve Velké Británii.

Žebříček  ankety v roce 2001:
1. Rupert Murdoch
2. Bill  Gates
atd.

Žebříček ankety v roce 2002:
1. Rupert Murdoch
2. Greg Dyke
77. Nick Elliott

Žebříček ankety v roce 2003:
1. Greg Dyke
2. Rupert Murdoch
94. Bloger - neznámý bloger

Žebříček ankety 2004:
1. Rupert Murdoch
2. Michael Grade
20. Larry Page a Sergey Brin - zakladatelé Googlu

Žebříček ankety 2005:
1. Mark Thompson a Michael Grade
3. Rupert Murdoch
99. Holy Moly - anonymní poskytovatel připojení k síti

Žebříček ankety 2006:

1. Mark Thompson
2. Steve Jobs
Chris DeWolfe - zakladatel MySpace

Zajímavé jsou novinky, které se do žebříčku rok co rok dostávají. V roce 2003 byl novinkou bloger, o tři roky později sociální síť MySpace, a letos se do žebříčku dostal i FaceBook.

A na pódium nastupuje fenomenální FaceBook

FacebookFaceBook patří do rodinky komunitních serverů vytvářející sociální sítě.  Jeho synonymem je jednoduchost (v jednoduchosti je totiž krása). Vznikl v roce 2004 jako místo setkávání studentů Harvardu, jako akademická obec. Poměrně rychle došlo k jeho rozšíření do všech amerických univerzit a postupně i za hranice USA. Budete se tomu divit, ale užívá ho v pravidelných snesitelných dávkách kolem 85% amerických VŠ studentů a studentek (poměrně hezkých).

K dnešnímu dni má přes 40 milionů uživatelů. Jeho dynamický růst mu předurčuje milionové přírůstky měsíc co měsíc.  Jako přihlašovací jméno vám poslouží e-mailová adresa a nemusíte tak hledat neobsazenou přezdívku ve 40 milionovém světě studentů, nestudentů.

Facebook (původně "Thefacebook") do jednoho webu soustřeďuje velké množství internetových služeb a záleží jen na vás co všechno dokážete obsáhnout. FaceBook má ambice se stát stejným fenoménem internetu jako YouTube, Google apod.

Návštěvník uživatel si může vytvořit svůj vlastní profil, zapojit se do nějaké komunity, vytvářet sítě přátel a kolegů a publikovat nejen své názory. Komunikovat ve své vytvořené síti můžete 1:N, 1:1 nebo N:N - prostě záleží jen na vás. FaceBook vám může sloužit jako základna na internetu, kde se vám soustředí elektronická pošta, prostor pro diskusi a organizování mejdanů. Můžete vkládat inzeráty, randit, sdílet fotografie (schránka 50MB pro každého), hudbu a programy (pozor na malware).

Zapomeňte na www.spoluzaci.cz, ten nesahá Facebooku ani po paty v možnostech, které se nabízí. Můžete si například ve spolužácích ku příležitosti narozenin posílat virtuální dárečky? Nemůžete.

Máte účet na Googlu nebo Yahoo? Máte výhodu. Ta spočívá po krátké rychlé registraci na stručném jasném formuláři v možnosti prohledání adresáře. Pokud tam najde nějaký záznam (ne jako u mne můj druhý e-mail a e-mail mého jezevčíka), tak se je pokusí v rozsáhlé databázi FaceBooku najít a přiřadit je mezi vaše přátele (tedy pokud si to přejete). U amíků a studentů studujících za louží je to poměrně velká pomůcka a usnadnění vyhledávání.

Na FaceBooku je vše klikatelné. Je to přeci sociální síť  Takže se nedivte, že z každé stránky vede několik odkazů na jiné související. Samozřejmě bez angličtiny se neobejdete, ale budou vám stačit základy.

Doménu www.facebook.cz už někdo zaregistroval, tak je zbytečné pátrat kdo, s kým a proč.

O portálu FaceBook.com by se dalo napsat stovky řádků, ale nic není tak osvědčeného jako na doporučení - zkuste si to sami. Česká síť má 12.145 členů (včetně mě).
 


Na českém internetu FaceBooku směle konkuruje server ukažse.cz

Microsoft na nákupech

Menší skoro 2% podíl v projektu Facebook koupila společnost Microsoft za 240 milionů dolarů. Nezdá se vám to jako přemrštěná cena? Nejste sami. Stejného názoru je i menší množství analytiků. Microsoft svým podílem získal i exkluzivitu na prodej reklamy v tomto komunitním serveru mimo USA.
 

Pár vět závěrem

Jedinou nevýhodou FaceBooku je jeho poplatková politika, která se týká nemála oblastí. Například umístění obrázku do políčka nápisem "dárky" vás stojí dolar (cca 19,- Kč) a věřte nebo nevěřte, mnozí tuto částku opravdu zaplatí. FaceBook pravděpodobně v roce 2009 vstoupí na burzu se svými akciemi a já doporučuji sledovat a koupit. Zakladatel sice uvádí, že k tomu dojde v momentě, kdy tržní cena dosáhne hranice 2 miliard dolarů, ale vzhledem k vývoji se ten den blíží poměrně rychle.

Za ředitelskými dveřmi se navíc tlačí hodně velké množství investorů, kteří by rádi někde investovali nějaký ten ztracený miliónek dolarů. Čím více kamarádů, kolegů, spolužáků, apod. budete o tomto článku informovat, tím více bude mít FaceBook českých členů a akcie porostou. Hezký den všem.

Pro www.emag.cz, Otakar Hobza, Brno