Sidebar

18
, led

BLOGEE
Typography

V roce 2006 jsem kontaktoval všechny české banky emailem s návrhem, že bych jim přednesl myšlenku jak ozvláštnit a zpříjemnit klientům internetové bankovnictví. Jediný kdo odpověděl, byla ČSOB v tom smyslu, že si to rádi poslechnou, ale nedají mi žádnou záruku, že nápad ochrání před zneužitím. Impulsem mi samozřejmě byla životní zkušenost.

Na úroky na klasickém účtu zapomeňme, ten neslouží k úsporám, ale k hrazení poplatků bance za to, že se jim peníze půjčíte. Spořící účty jsou zajímavé, sice na nich nic nevyděláte, ale jako reklamní trik bank je to supr věc. Zapomeňte, spořící účet je horší než prasátko a než matrace. O zajímavém spořícím účtu lze hovořit pouze v případě, že bude propojen s investičními instrumenty tak, jak si sami zvolíte. Máme 21.století a banky využívají stále stejných obchodních modelů jako v roce 1970.

 

a

Banka by se měla zamyslet nad tím, jak z lidí vytáhnout více úspor a umožnit jim investovat přes vlastní investiční produkty.

 

b

Moje babička měla osm vkladních knížek. Každá vkladní knížka měla svůj název podle toho jestli byla pro Frantíka k osmnáctinám nebo pro dědečka na pohřeb. Podle svého přesvědčení pak vždy po výplatě nebo později v důchodu šla každý měsíc do banky a na vkladní knížky podle uvážení vložila příslušný obnos. Podle výpovědní lhůty pak měla nastaven úrok. Jedna moje kamarádka si naopak všechny peníze doma rozdělovala do obálek. Měla 12 obálek, každou nadepsanou a vždy výplatu rozdělila podle potřeb. Mohla přesouvat z obálky do obálky a viděla kolik tam má. Ano dělení na “to je na jídlo”; “to je na plyn” je konkrétní, ale vycházejme z podstaty. Ta potřeba mít kontrolu nad penězmi, nad jejich množstvím a tokem abych si mohl plánovat výdaje je důležitá. Jenže obálky se mi doma válí bez užitku a peníze ztrácí hodnotu. Navíc když přijdu do banky požádat o úvěr a oni uvidí, že všechny peníze co přijdou hned vyberu a nevidí ty přesuny a spoření, tak se bude tvářit nevrle. Řešení tu je.

 

c

Jak metodu spořitelních knížek, obálek a hrníčků přenést do 21.století? Visualizací na bankovním účtě. Takže: Hlavní idea:

  • vizualizace cílených úspor na běžném účtu u internet bankingu v součinnosti s termínovaným vkladem, investičním programem apod.
  • jednoduché a uživatelské rozhraní

VPB slouží majiteli účtu pro vizualizaci úspor na účtu. Hlavní idea spočívá v nahrazení tzv.domácích kasiček, obálek apod. kde si zákazník banky spoří své finance na různé účely. Vytváří tak finanční toky mimo svůj vlastní účet, který má uzavřený u banky.

 

VPB je takový ošidný název. Virtuální prasátka, virtuální cokoli je pro konzervativní sektor, a tím bankovnictví je zcela nevhodný název, budící v zákaznících nedůvěru. Stejně tak, cokoli spojeného se zemědělstvím. Marketing musí být postaven na jiném a snadno zapamatovatelném názvu. 

Práce s účtem nesmí být nuda, musí to být zábava, hra. Práce s financemi jako hra, která vzdělává majitele účtu. Přemýšlel jsem o desítkách synonym a věřte, že slovník cizích slov jsem málem snědl, abych našel něco, pod čím by se celý projekt skryl.

Vycházejme ze slova GAME = hra. Je to mezinárodně známé slovo? Je. Je to snadno zapamatovatelné? Ano. Nyní na hru s účtem, na kořen slova vymyslet něco, co jej odliší od standartu, které se na internetu nenajde. Bude unikátní a přitom krásné a zapamatovatelné. Lehké, klíčové. iGame? eGame? Bankingame? Bankee....k nemá daleko od g a když zpřeházíme písmenka, máme tu Bankee vs. Gamee. 

Slovem Bankee je Google zahlcen, zatímco na klíčové slovo Gamee nenajdete skoro nic. 

U bankovních účtů provádí zákazník klasické transakce (inkasa, převody, platby) a málokdy využívá spořící možnosti účtu na úrovni termínovaných vkladů, kde jejich vytvoření, udržování a financování je v mnoha případech nezajímavé.

 

ss

Užitím VBP na uživatelově účtu, v jeho (oddělené ale navazující) části může vizualizovat své úspory. V nabídce k tomu určenou má možnost si vybrat obrázek a systémem drag and drop přemístit na plochu k tomu určenou. Uvedený obrázek pak znázorňuje účel kasičky. Např. Když bude znázorněno autíčko, tak klient ví, že se jedná o kasičku na úspory, které v budoucnu užije např. na nákup vozidla. Samozřejmě uploadem má možnost si nahrát svůj vlastní obrázek, tzn. buď vlastním nahráním nebo výběrem z nabízených. Kliknutím na něj se pak dostává do kasičky, kde má možnosti nastavení, ať už automatického převodu financí z disponibilního účtu, termínu pro ukončení nebo speciální okénko, kam zadá částku, kterou chce v daný okamžik stáhnout z disponibilního zůstatku a kasička provede stažení částky (virtuálně zablokuje pro sebe). Termín ukončení kasičky je roven délce vkladu na termínovaném účtu, který mu pak automaticky přiřadí úrokovou sazbu.

 

f

Vizualizace musí být jednoduchá, uživatelsky přívětivá, hravá a užitná i pro dětský účet. Mladý člověk si chce spořit na domek. Dnes půjde a uzavře smlouvu o stavebním spoření. Úrok pravda nic moc, ale je daný samozřejmě cílovou částkou, typem banky, výpovědní lhůtou a jinými aspekty. Co když si na svou virtuální plochu přetáhnu ikonu domečku, v jeho nastavení pak vyřeším své možnosti a cíle a poté elektronicky uzavřu smlouvu o stavebním spoření. Domeček je pak na ploše vizualizován, je mu nastaven úrok dle lhůty spoření a já mám kdykoli možnost se do něho podívat, kolik jsem naspořil a kolik nenaspořil. Banka mi v domečku může průběžně poskytovat informace, které se se spořením souvisí. Nemluvě o možnostech reklamy.

 

piggy_01.bmpd2b7c405-20e6-4bac-91f8-e09f62a85dc1Large

Chci naspořit mému dítěti na studia. Vím, že na studia půjde až za 16 let. Když si do políček zaznamenám kolik jsem ochoten měsíčně dávat a jaký investiční program chci na tuto ikonku nasadit, mohl bych na konci vidět očekávaný výsledek. Na virtuální ploše mi pak stojí domeček, autíčko, holčička s knihami, pohřební ústav, palma (dovolená příští rok), doktor, apod. a jednotlivé ikony bud samostatně plním vždy když mi přijde výplata, nebo jsou do šochtlíčků automaticky finance dle zvolené výše převáděny. Jedná se pouze o vizualizaci termínovaných, spořících a investičních instrumentů a především zlepšení uživatelského prostředí. Proč to všechno? Já mám na spořícím účtě, který je zřízen za účelem abych mi nesplynul s jinými příjmy jistou částku. Bohužel ta částka se tváří jako jeden balík, přitom bych byl rád, aby i ten balík byl rozsekán na jednotlivé části, abych věděl, že jeden balík mám na nedoplatky inkasa, druhý na nouzové případy, třetí na uložené prašule bokem (tento by mohl být zabezpečen heslem proti návštěvě mé přítelkyně se kterou sdílím společný účet), čtvrtý na vánoce atd. Pravda, banky nejvíce vydělávají na půjčování peněz, tak proč ony balíčky nepropojit s úvěrovými produkty, kontokorenty apod.? Stále se jedná jen o vizualizaci a hezčí už.prostředí. Pryč ze světa čísel a šílených názvů produktů. Bez ohledu na šílené toky peněz na mém účtě, kde už ztrácím přehled, bych ani chvíli neváhal k bance, která mi toto umožní okamžitě přejít i se všemi starostmi, který přechod k jiné bance stále provází. Chci spořit, investovat a s bankovním účtem si hrát, ne jen pasivně sledovat jak mi banka ukusuje díky bankovním poplatkům těžce vydělané peníze. Ano ať ukusuje, ale za pořádné služby a transparentně. I zde bych rád viděl visualizaci. Domeček znázorňující banku, ve kterém by se evidovali veškeré bankovní poplatky spojené se správou účtu. Já bych pak po ročním bilancování věděl, že mi banka za správu účtu škrtla jednu celou výplatu, kvůli tomu, že jí půjčuji peníze. Proto si myslím, že velké banky by na toto nikdy nepřistoupily a cesta tu je pro malé a nové bankovní ústavy, kampeličky, apod. Jenže kdo dnes věří kampeličce po tunelech devadesátých let? Každý rok platím pojistku na barák a domácnost. Částka je to nemalá a stále a každý rok se divím složence, která přijde a zase se divím sám sobě, proč jsem si nedával peníze stranou, abych zase nebyl překvapený. Šochtlíček na pojistky a hned by bylo vyřešeno. Každý šochtlíček musí ale umožňovat i standardní bankovní operace. Já bych rád z šochtlíčku “pojistky” chtěl uhradit složenku, vyřešit převod atd. Samozřejmě se v bance narazí na oddělení IT, které se jakékoliv nové myšlence budou bránit zuby a nehty nerealizovatelností a bezpečnostním rizikem. Jenže takových už bylo. Bohužel kreativců v ČR ubývá a banky raději hází peníze do reklamních agentur, které jim polepují billboardy kolem dálnic. Upřímně pamatujete si na nějaký billboard u dálnice? Na obsah, text, formu apod. Měl na Vás nějaký vliv? Co plakáty, blikající billboardy, schránku plnou letáků, atd.? Mne banka naláká jen na novinky a jedinečnost. Podívejme se na emailové účty nebo programy, které nám umožňují kategorizovat emaily, označovat, třídit, šochtlíkovat, a že email už není jen text, ale skoro interaktivní formulář, který je napojen na databázi, atd. ?

Svět se bude postupně přesouvat do virtuality. I moje generace se dočká konce klasických bankovek. Sociální sítě se budou rozšiřovat i do světa financí, půjček a investic. Však co jsou dnes diskusní fóra vztažená k článkům, produktům? To není nic jiného než sociálno. 

{jacomment on}