Sidebar

23
po, říj

BLOGEE
Typography

Brněnská stavební společnost SDS Exmost požádala o ochranu před věřiteli brněnský soud žádostí o insolvenci, protože svým klientům visí 250 000 000,- Kč. 

 

Příčinou problémů společnosti SDS Exmost je prý několik ztrátových staveb, firma v insolvenčním návrhu uvedla tři. Přes 60 miliónů korun prodělala na stavbě silnice mezi Oldřichovicemi a Bystřicí, kterou už zastavila. Je prý....vnímáte to? Pravdu samozřejmě zveřejnit nemohou, protože pravda je bolestivá. Veřejné zakázky, kde jediným hodnotícím kritériem je cena je důvodem, proč nejen tato firma, ale mnohé další odevzdávají nabídky se ztrátou už v jejím samotném počátku. 

SDS Exmost takovým způsobem podsekávala zakázky, že je nanejvýš jasné, že tato cenová politika jí musela zákonitě dřív nebo později dostihnout. Potvrzovali to i projektanti. Další vlivy jsou už podružné, jako například drobné komplikace na stavbách. Žádná stavba není ideální a to dokonce ani ta na zelené louce a komplikacve jsou ve stavebnictví denním chlebem. Úpadek podle společnosti nelze odvrátit, má totiž přes 600 věřitelů. Soud zatím o způsobu řešení úpadku nerozhodl. Pohledávky bude přezkoumávat 16. ledna, pak se sejdou i věřitelé.

screenshot isir.justice.cz 2016 10 14 08 46 02

Návrh na insolvenci společnosti, která už zastavila práce na několika stavbách v jižních Čechách, přišel koncem září. Podaly jej například společnost PB SCOM nebo Komerční banka. Následně se k němu přidal i samotný SDS Exmost. Firma uvedla, že dluhy převyšují její majetek.

SDS Exmost zastavil několik staveb, které neufinancoval. Jsou to hlavně mosty na jihu Čech – v Táboře, Strakonicích a Miroticích, kde dělníci přestali pracovat a místní z toho mají velkou radost. Krajští radní na zasedání 8. září schválili vypovězení smlouvy na opravy mostů v Táboře a Miroticích, u nichž je investorem kraj, a vypíšou nové výběrové řízení. Strakonická stavba je v režii státního Ředitelství silnic a dálnic, pro které má bohužel SDS Exmost dělat i obchvat Znojma.

Nebuďme ale tak škodolibí. Firma má poměrně bohatou historii, desítky realizovaných staveb za sebou, a to že se dostala do insolvence je souhrou desítek příčin s různou mírou odpovědnosti. 

SDS Exmost patří místopředsedovi regionálního sdružení ODS v Jihomoravském kraji Pavlu Jankůjovi. Jednatel společnosti Pavel Jankůj se z toho samozřejmě vyhrabe. Prodá svoje Porsche a má hned čtvrt dluhu vymazánu. Zavře jeden krám a otevře druhý s čistým štítem. Reference si převede a je klid. Otázka je, jestli sežene zaměstnance, všechny do puntíku totiž propustil, samozřejmě bez odstupného - z čeho taky. A jak to zdůvodňuje? Svádí vinu na zloděje v ŘSD. Jenže, že jsou to vydřiduši v tom ŘSD všichni ví, tak proč se zaměřil jen a jen na tohoto zákazníka? 

„Zástupci ŘSD se chovali tak, že nám okamžitě krátili platby na všem, co jsme ušetřili, ale odmítali zvýšit cenu tam, kde oprávněně vznikly vícenáklady oproti plánu. Postupem času jsme se tak dostali do situace, kdy už jsme nemohli provoz firmy financovat. Když jsme ušetřili například dvanáct milionů korun na konstrukci, tak nám ty peníze vzali. Když jsme ale jinde museli zvýšit oproti plánu objem prací o deset milionů, tak nás poslali do háje."


Narodil jsem se 12. prosince 1961 ve Zlíně. Jsem ženatý, mám dvě děti, syna Pavla a dceru Barboru. Vystudoval jsem Střední průmyslovou školu strojní v Uherském Brodě. V roce 1986 jsem úspěšně složil státní zkoušku na VŠDS. v Žilině.

Od roku 1993 podnikám v oboru dopravního a inženýrského stavitelství.

Politicky jsem se začal angažovat v roce 2000, kdy jsem vstoupil do MS ODS Brno – Bystrc. V letech 2006 – 2010 jsem byl za ODS zvolen do ZMB., kde jsem pracoval v komisi dopravy a komisi pro tělovýchovu a mládež.

V současné době jsem již čtvrté funkční období členem Oblastní rady Brno – město. V roce 2012 jsem byl zvolen členem Regionální rady Jihomoravské ODS a v únoru 2013 předsedou MS Brno – Bystrc. V ODS se snažím díky mé odbornosti pracovat na koncepčních dokumentech v rámci odborné komise pro konkurenceschopnost (nyní se mění na komisi pro dopravu).

V rámci Brna spolupracuji s týmem, který připravuje urychlení realizace VMO., a to zejména u stavby ul. Žabovřeská, kde se nám podařilo získat schválení IZ.

V rámci městské části Brno – Bystrc bych rád pomohl s řešením: „Dopravy v klidu“ (parkovací prostory) a dále s realizací atraktivního sportovního areálu v Údolí oddechu.


Do firmy měl údajně napumpovat peníze podnikatel Petr Stančev. O nutnosti vstupu investora mluví firma už v poslední výroční zprávě.

SDS Exmost se zaměřovala hlavně na menší zakázky, především opravy mostů. Nedávno začala sahat i po výrazně větších zakázkách, ve sdružení s českou pobočkou portugalské firmy Mota Engil získala práci za 1,7 miliardy korun na stavbě silnice I/11 okolo Třince, vyhrála i zakázku na obchvat Znojma.

Jeho zakázky mají společnou jednu věc – konečná cena je výrazně nižší, než kolik odhadovali projektanti: přehled zakázek Exmostu za poslední roky ukazuje, že firma šla často i více než třicet procent pod odhad. Taková politika se firmě nemusela vyplatit. Podle zveřejněné výroční zprávy za loňský rok sice zvýšila tržby o 44 procent na 686 milionů korun, propadla se však do ztráty 78 milionů korun.

Firma ve výroční zprávě ztrátu vysvětluje tím, že přišla o zakázku v Polsku, kde byl generální dodavatel zakázky, na které se SDS Exmost podílel, vykázán ze zakázky. Firma za ztrátou vidí i mimořádně přísná pravidla, která podle ní nastavilo ŘSD právě na stavbě u Třince. Problém kvůli dodavateli, který vyhrál s výrazně nižší cenou a pak nebyl schopen zakázku dokončit, měla loni i Správa železniční dopravní cesty. S firmou Klement, která loni rozkopala trať mezi Šumperkem a Jeseníkem a lidé museli cestovat autobusy, se teď správci železnice soudí.

most jankůj ods

 

 

Joomla SEF URLs by Artio