Sidebar

28
st, čen

Blogosféra
Typography

Nebýt toho vozidla, ke spoustě lidí by se na Štědrý den nedostaly dárky. Sáně Santa Clause vypadají sice archaicky, ale umí létat, na zemi zvládnou zasněžené cesty díky 9x4x4, mají obří kufr a již několik století fungují. Ale šlo by to i lépe, možná by řekl Ježíšek...

 

Když něco funguje, není třeba to měnit. Toho se drží i Santa Claus, který stále rozváží dárky nyní v prudce nemoderním dopravním prostředku - sáních tažených sobím spřežením. Jejich alternativou se již dávno mohl stát automobil, který lze dnes pořídit ve spoustě různých variant, včetně terénních, které by požadavky na rozvoz nákladu dárků v náročných zimních podmínkách dokázaly uspokojit. 

Jenže dodnes není na světě vůz, který by zvládl za jeden večer z Laponska rozvézt dárky smrtelníkům na několik kontinentů planety. Navíc spolehlivost automobilů je ve srovnání se saněmi taženými sobým spřežením nejistá, jejich motory jsou čím dál složitější. Ke svému provozu vyžadují benzín, či naftu a jsou tedy závislé nejen na servisech, ale i čerpacích stanicích. 

Santa Clausovo vozidlo se může jevit jako technicky zastaralé, nicméně jde o dokonale funkční dopravní prostředek. Jeho pohon zajišťuje devět sobů, kteří nadšence do sportovních aut svým výkonem devíti sobích sil neohromí, jejich výhodou je spíše vytrvalost. Sob polární (latinsky Rangifer tarandus) je savec, který si dokáže palivo obstarat sám. A to z obnovitelných zdrojů. Během teplých měsíců spásá trávu a byliny, v zimě se živý mechy, lišejníky a houbami. V nouzi přijdou vhod malí hlodavci lumíci, takže není jen bíložravcem, jeho pohon je tudíž hybridní.

Systém rozpoznání okolí

Ve srovnání s autem má však jednu poměrně zásadní nevýhodu: soba nejde vypnout, vyžaduje přísun provozních kapalin i potravy, ikdyž parkuje. Zato nemusí na servisní prohlídky, drobnější oděrky se zacelí samy, náročnější "opravy" by měl zvládnout veterinář. O žádném ale svět neslyšel, takže si Santa své spřežení pravděpodobně servisuje sám. 

Sob polární má na pohled těžkopádné tělo dlouhé kolem 180 cm, výšku v kohoutku až 130 cm a hmotnost 230-400 kg, avšak díky náhonu na všechny 4 nohy se širokými kopýtky zvládá i těžké terény. Nemusí řešit nesjízdné vozovky, když zaspí silničáři. 

Speciální model, který používá Santa, navíc umí létat. Popis této technologie není znám: asi jediné co víme, je fakt, že se obejde bez křídel. Přitom jeho konstrukce se jeví jako konvenční.

Nejdůležitější je hlava vybavená řídící jednotkou, systémem rozpoznání okolí a senzory adaptivního tempomatu, chlazením pohonného ústrojí i otvorem pro doplňování provozním materiálů a kapalin. Pohonná jednotka soba polárního nevyžaduje dodatečné mazání olejem, takže je doživotně bezúdržbová. Každý sob denně spotřebuje 40 kg tuhého paliva a 10-30 litrů tekutého. To vše je v Santa Clausově případě třeba vynásobit devíti. O emisích CO2 není nic známo. Trávicí trakt sobů navíc produkuje i metan, který je druhotně zpracovatelný pro jiné pohony.

Za devíti soby jsou zapřáhnuté saně, vyrobené ze dřeva. Nemají odpružení ani diferenciál, proto se v zatáčkách chovají nemotorně. Naopak v letu by měli stabilně držet směr jízdy, což by mohlo být ošidné, protože chybějí také brzdy. Řízení obstarávají otěže. Bezpečnostní výbava neexistuje, systém ABS, stabilizaci, nebo airbagy tento dopravní prostředek nepoznal. Tristní je osvětlení lucerničkou. Přesto povoz funguje bez známé nehody. Santa to zřejmě za otěžemi umí; sobi se navíc řídí poloautomaticky.

Naopak zavazdalovým prostorem překonají tyto sáně i český rodinný sen Škodu Octavia Combi, protože využívají unikátní technologii čtvrtého rozměru. Vejde se do nich spousta dárků pro hodně lidí z velké části planety. Není tak třeba řešit sklápění sedaček.  

Modernější teleportace

Santa Clausovi žádné vymoženosti dopřány nejsou. Výbava je celkem spartánská, zato kvalita zpracování časem prověřená. Ochranu před špatným počasím sáně nenabízejí, jejich aerodynamika je otřesná a na rozdíl od sobů nemají saně ani vyhřívání. Dovnitř fouká a když sněží, je třeba jet nebo letět rychleji, tedy vločkám ujet. Na povrchu to lze kvůli max. rychlosti cca 50 km /h stěží, jaké vyvinou sobi tempo v letu není známo. Podle počtu obdarovaných domácností v krátký časový úsek jej lze odhadovat na rychlost světla. 

Sobí spřežení vypadá jako schopný a spolehlivý dopravní prostředek. Technologie distribuce dárků může být i mnohem sofistikovanější. Nakonec by na tomto místě místo saní cizokrajného Santy Clause měl být prostředek, kterým rozváží dárky náš Ježíšek. Jesti jím není on sám. Jenže o jeho podobě není nic známo, nikdo ho neviděl. Zřejmě využívá ještě vyspělejší neviditelný pohon, že by teleportaci? Proto bychom se ho měli držet. Přejímání Santa Clause by bylo pro obyvatele naší země krokem zpět. Už dost, že jsme si na hrad posadili Zemana. 

Technická specifikace saní:

  • Rozměry: 2000x1500x1200 mm
  • Zavazadlový prostor: bezedný, 4D technologie
  • Hmotnost: cca 300 kg sáně, 9 x sob cca 1800 kg
  • Motor: 9x spalovací jednoválec
  • Výkon: 6,66 kW (9 sobích sil)
  • Zrychlení: 0-100 km/h na zemi nedosáhne
  • Nejvyšší rychlost: na zemi 51 km/h, v letu rychlost světla
  • Komb. spotřeba: 9x50 kg/den
  • Cena: nejsou na prodej 
Joomla SEF URLs by Artio